Eseuri

PDFImprimareEmail
critică literară, 536 pagini
Cu transport Curier rapid pentru 18,90 lei
Cu transport Posta Romana pentru 15,75 lei
Prețul de vânzare 26,25 lei
Prețul de vânzare fără taxe 25,00 lei
Valoarea taxei 1,25 lei
Preț / kg:
Descriere

Cartea de faţă reproduce, în bună măsură, volumul Eseuri apărut în anul 1982, în Colecţia “Discobolul” a Editurii “Dacia” din Cluj-Napoca.

Lui i-am mai adăugat vreo două sute de pagini tipărite ulterior – pentru întregirea unor imagini (Arghezi, Sadoveanu ş.a.). Sunt texte nu atât de critică ori istorie literară, cât de opinii personale – mai mult sau mai puţin “cuminţi” – şi, dacă nu îndrăznesc prea mult, chiar de filosofie a culturii româneşti. S-au născut în perioada aceea de largheţe ideologică de după trecerea la cele veşnice a lui G. Călinescu, atât sub influenţa cărţilor sale, a literaturii universale studiate în facultate şi apărute la Editura “Univers” (eseuri de Albert Camus, Proust, J.P. Sartre, A. Thibaudet, Roland Barthes etc. sau piese din dramaturgia secolului al XX-lea semnate de O’Neille, Bernard Shaw, Luigi Pirrandello, Max Frisch, Eugen Ionescu, Camil Petrescu, Mihail Sebastian, George Ciprian etc.), cât şi a mişcării filosofiei româneşti revenite în actualitate (Constantin Rădulescu-Motru, Lucian Blaga, Mircea Eliade, chiar şi Ion Heliade Rădulescu cu al său Echilibru între antiteze etc.).

Era epoca fastă (i-aş zice) când publicau Constantin Noica (despre “fiinţa românească” şi limba ei “plină de înţelesuri”); Edgar Papu (Poezia lui Eminescu, despre “clasicii noştri” dar şi despre Marin Sorescu sau baroc); Paul Anghel (cu nemuritoarele sale “arhive sentimentale”); Dan Zamfirescu (despre Neagoe Basarab şi, în general, despre literatura română veche – pe care o cam îngropase Al. Piru, dar au reînviat-o Dan Horia Mazilu şi Eugen Negrici); Zoe Dumitrescu-Buşulenga (cu a sa “Renaştere” – atât în cultura universală, precum şi în cea româno-eminesciană); Dan Hăulică (unde mai sunt mirobolantele şi seducătoarele

sale eseuri din Secolul 20, atât despre fenomenul literar, în general, despre cel plastic în special, dar şi de filosofia culturii în modernitate??). Şi această listă ar putea continua la infinit: să nu-i uit pe eminescologul George Munteanu, pe “universalistul” Cornel Mihai Ionescu, pe criticul Nicolae Manolescu (din volumele sale de Teme) etc.

Adăugând, aici şi spiritul “dacic” al unor B.P. Hasdeu, Eminescu, Mirea Eliade şi istoricii acelei perioade antice, nu este mai puţin adevărat că am fost tras de mână… “să nu exagerez”! “Hai, dom’ne, fii serios, nu ştii ce-a păţit Dan Botta?! (Am şi avut probleme de… redacţie. Eu nu exageram nimic. Pe baza mărturiilor documentare (“cultura Sălcuţa”, aflată acum la Muzeul Naţional de Istorie), cu sprijinul – evident, indirect – al lui C. Noica, E. Papu sau Paul Anghel am încercat şi eu, Dăgăliţă. Doamne, să descifrez nişte simboluri ale literaturii române şi, mai ales, s-o susţin – cu toate puterile mele (cum a încercat şi Virgil Cândea – fie-i pioasă amintirea!).

Mă opresc aici, cu speranţa că nu voi dezamăgi pe nimeni. (Nici măcar pe detractorii - mai există? - ai lui Eminescu).

Autorul

Recenzii

Nu există încă recenzii pentru acest produs.